Schildpadden en een vulkaan

15 juli 2022 - La Fortuna, Costa Rica

Hallo lieve allemaal,

Hier alvast een kort verslag. Het is 9 uur maar ik ben al heel moe. Gisteren avond was een topavond. Met een gids genaamd Enrique vertrokken we 's avonds laat in het pikkedonker met een bootje door de jungle. Heel spannend over het donkere water met alle jungle geluiden om ons heen. We werden afgezet in de jungle, met zaklampen probeerden we niet op spannende dieren te gaan staan.

De jungle grenst hier aan het strand. Op het strand waren 2 rangers om te kijken of er schildpadden aan land kwamen. Wij mochten het strand nog niet op, omdat dat de schildpadden zou kunnen afschrikken. Ze kruipen helemaal tot aan de jungle en daar graven ze een nest. Deze groene schildpadden kunnen 150 jaar oud worden. Daarbij vergeleken is oma zus een jonge blom.

Ze kunnen 2 meter groot worden! Je weet niet wat je ziet. Op het moment dat het nest klaar is begint de schildpad eitjes te leggen. Ze is dan onverstoorbaar in een soort trance. Op dat moment mogen wij het strand op komen om bij haar te kijken. Zonder camera zonder zaklamp en zonder te praten. Het was volle maan dus we konden haar heel goed zien en mochten om haar heen zitten en zagen haar zo de eieren leggen. Zo 'n 600 stuks. Om de paar jaar komt ze terug altijd op het zelfde strand waar ze geboren is. Echt heel erg bijzonder.

Na het leggen van de eieren graaft ze ze weer in. We zaten onder het zand want ze gooit nogal wild het zand door de lucht met haar enorme flippers.

Wat een ervaring dit vergeten we nooit meer.

Vanochtend moesten we weer vroeg op. Onderweg naar het ontbijt restaurant kwamen we een moeder aap met baby tegen. Heel schattig. Ze was helemaal niet bang. Maar de vader aap vond het geen goed idee. Hij deed heel lelijk en rende zelfs achter lies aan en liet z'n tanden zien. Voortaan lopen we met een grote boog om deze apen heen.

Na t ontbijt vertrokken we met de boot daar kwamen we bij de bus en die bracht ons naar een huurauto.

Heeeerlijk om hier zelf rond te rijden ( nou ja Lars, ik durf t zelf niet.)

Onderweg viel er enorm veel regen. Het hotel bleek een enorme verassing met een prachtige kamer en meerdere zwembaden en uitzicht op de vulkaan.

Kortom het is hier geweldig.

Ik ga snel slapen. Veel liefs van ons

1. Fokke Tineke:
    15 juli 2022
    Weer een geweldige ervaring. Wat een avonturen beleven jullie. Een vakantie om nooit te vergeten.
    Veel liefs van ons.
  2. Fokke Tineke:
    16 juli 2022
    Elke dag weer een ander beest, plant of eten. Geen dag het zelfde. Wat is dat genieten. Wat is de wereld toch mooi. Heerlijk om elke dag bij het ontbijt dit een stukje mee te kunnen beleven. Fijn dat jullie allemaal van bijzonder eten houden. Wij doen het hier wel met de 🍌🍌 uit Costa Rico. Heel veel liefs van ons.